Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty...
Strona główna » Blog » Polska motoryzacja PRL » Polskie samochody osobowe z czasów PRLu

Polskie samochody osobowe z czasów PRLu

Autor: Fanty z epoki Data dodania: 21-07-2023 Wyświetleń: 605

Historia polskich samochodów z epoki PRL-u

Polski samochód z PRL duży Fiat 125p
 

W czasach PRL-u samochody osobowe produkowane w Polsce cieszyły się dużą popularnością wśród Polaków. Były one dostępne dla szerokiej grupy odbiorców, a ich ceny były znacznie niższe niż te oferowane przez zachodnich producentów. Wśród najpopularniejszych polskich marek samochodów można wymienić: Warszawę, Syrenę, Malucha, dużego Fiata oraz Poloneza. Te auta były produkowane w różnych latach i charakteryzowały się różnymi parametrami technicznymi, ale wszystkie były kojarzone z PRL-em i stanowią ważny element naszej motoryzacyjnej historii.  

 
Fso Warszawa polski samochów
FSO Warszawa


Pierwszym autem ściśle kojarzonym z okresem PRL była FSO Warszawa. Był to samochód osobowy produkowany w latach 1951-1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. Był to jeden z pierwszych polskich samochodów osobowych, który był produkowany w Polsce po zakończeniu II wojny światowej.

FSO Warszawa była pierwotnie produkowana na licencji radzieckiej Pobiedy (GAZ). Samochód był dostępny w kilku wersjach nadwozia: sedan, kombi, furgon, pick-up. Mieścił od 4 do 6 osób i był napędzany silnikiem o pojemności 2,1 litra i mocy ok. 55 KM.
Samochód cieszył się dużą popularnością wśród Polaków i był jednym z najczęściej produkowanych samochodów w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku. FSO Warszawa była również eksportowana do innych krajów, m.in. do ZSRR i krajów bloku wschodniego.

W 1973 roku produkcja FSO Warszawa została zakończona, wyprodukowano ponad 250.000 sztuk. FSO Warszawa jest obecnie uważana za klasyczne auto z czasów PRL-u i stanowi ważny element polskiej motoryzacji. Do dziś można spotkać na drogach nieliczne egzemplarze tego samochodu, które są utrzymywane przez miłośników starych samochodów.


 
Syrena auto z okresu PRLu
FSM Syrena


Drugim autem wywodzącym się z czasów PRL jest Syrena. Syrena była produkowana przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 1957 do 1972 roku oraz przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej od 1972 do 1983 roku. Był to jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce w latach 60. i 70.
Historia Syreny sięga roku 1954, kiedy to Polski Komitet Techniczno-Naukowy zlecił opracowanie projektu samochodu osobowego, który miał być produkowany w Polsce. Projekt został zatwierdzony w 1956 roku, a pierwsze egzemplarze Syreny zostały wyprodukowane w 1957 roku.
Syrena była samochodem o nadwoziu typu sedana (modele: 100, 101, 102, 103, 104 i 105), furgon (model Bosto) oraz pick-up (model R20) i miała nieco ponad 4 metry długości. Napędzał ją silnik o pojemności od 746cm3 do 992cm3 i mocy od 27 do 45 KM, który pozwalał na osiągnięcie zawrotnej prędkości maksymalnej ponad 100 km/h. Samochód był wyposażony w dwusuwowy silnik o trzech cylindrach, który był chłodzony cieczą.

Syrena była popularnym samochodem w Polsce ze względu na swoją niezawodność i trwałość - choć tutaj opinie były dosyć mocno podzielone, gdyż Syrenę okrzyknięto mianem ''Królowej poboczy'' z racji na jej rzekomą awaryjność. Posiadała prostą konstrukcję, co umożliwiało łatwe jej naprawy i serwisowanie. Samochód cieszył się także dużym uznaniem ze względu na swoje walory turystyczne i dobre właściwości jezdne.
Produkcja Syreny została zakończona w 1983 roku, jednak samochód ten pozostaje jednym z najważniejszych symboli polskiej motoryzacji i wielu Polaków wspomina go z sentymentem.



 
Polski Fiat 1216p - maluch
Polski Fiat 126p czyli Maluch



Kolejnym PRL-owskim cudem na kołach jest Fiat 126p zwany potocznie Maluchem.
Fiat 126p to samochód osobowy produkowany w latach 1973-2000 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych na licencji Fiata. Auto zostało zaprojektowane jako następca popularnego modelu 500 i było produkowane w Polsce w fabryce w Bielsku-Białej.
Fiat 126p był małym, miejskim samochodem o niewielkich gabarytach, co czyniło go idealnym do jazdy w mieście. Silniki montowane w tym modelu miały pojemność od 0,6 do 0,9 litra i oferowały moc od 23 do 25 KM. Samochód był dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym jako sedan, hatchback oraz cabrio.

Największą zaletą Fiata 126p była jego prostota budowy a co za tym idzie łatwość naprawy. Kolejnym plusem było niskie zużycie paliwa, co czyniło go atrakcyjnym wyborem dla osób poszukujących samochodu o ekonomicznym silniku, co w czasach PRL-u było wielką zaletą.
Warto wspomnieć, że Fiat 126p był popularny wśród zawodników rajdowych. Auto zostało zmodernizowane i wyposażone w silnik o większej mocy, a także zostało wyposażone w specjalne zawieszenie i hamulce, co pozwoliło mu zdobywać sukcesy na trasach rajdowych.


 
Fiat 125p auto z PRL-u
Fiat 125p czyli duży Fiat


Następny pojazd to Fiat 125p. Fiat 125p to samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1967-1991 przez FSO ponownie na licencji włoskiego Fiata.
Fiat 125p był dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym jako sedan, kombi i kabriolet. Silniki montowane w tym modelu miały pojemność od 1,3 do 1,8 litra i oferowały moc od 54 do 105 KM. Samochód był dość popularny w Europie Środkowej i Wschodniej, a także w krajach Ameryki Łacińskiej.

Jednym z największych atutów Fiata 125p była jego względna niezawodność i trwałość. Samochód był prosty w budowie i łatwy w naprawie, co sprawiało, że był popularny wśród kierowców szukających taniego i solidnego pojazdu. Kolejnym plusem była przestronna i wygodna kabina, która zapewniała komfort podczas podróży.
Należy przypomnieć, że Fiat 125p był także popularny wśród zawodników rajdowych - dowodem na to jest udział naszego 125p w takich rajdach jak: Rajd Monte Carlo, Rajd Akropolis, Rajd Press on Regardless oraz Rajd Polski.


 
Polonez auto z PRL-u
Polonez to kolejne auto z epoki PRL-u


I ostatnim autem z naszej wielkiej piątki jest Polonez także produkowany w FSO w latach 1978-2002. Polonez został zaprojektowany na bazie zachodnioeuropejskiego samochodu osobowego, którego konstrukcja była modyfikowana przez polskich inżynierów. Samochód był produkowany w kilku wersjach nadwozia: hatchback, sedan, kombi, pick-up, furgon.
Pierwsza generacja Poloneza została wprowadzona do produkcji w 1978 roku i była produkowana do 1991 roku. Samochód miał silnik o pojemności 1,5 litra i moc 75 KM.

Druga generacja Poloneza została wprowadzona do produkcji w 1991 roku i była produkowana do 2002 roku. Samochód miał nowy, bardziej nowoczesny design i był wyposażony w silniki o pojemności od 1,4 do 1,6 litra z mocą od 75 do 105 KM. Polonez był niezwykle popularnym pojazdem o czym świadczyć może mnogość wersji specjalnych (sanitarka, radiowóz, straż pożarna) oraz wersji użytkowych (Truck i Cargo). Polonez podobnie jak wcześniej Fiat 125p oraz Maluch brał udział w rajdach takimi wersjami jak Polonez 2000 Rally, Polonez 2500 Racing czy choćby Polonez 2000 Turbo.

Podobnie jak inne samochody z okresu PRL i także Polonez był eksportowany i do dziś dnia można je spotkać w takich krajach jak Egipt, Francja czy Wielka Brytania. Polonez posiadał także bardzo dobrze działający dział badawczy, który opracował takie prototypy jak Polonez Analog, Polonez 4x4, Polonez Kemping czy Polonez Pick-up trzyosiowy.
W 2002 roku produkcja Poloneza została zakończona, a FSO skupiło się na produkcji innych modeli samochodów.

 
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Polska motoryzacja PRL
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIES
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
USTAWIENIA
ZAAKCEPTUJ TYLKO NIEZBĘDNE
ZGADZAM SIĘ