Historia polskich samochodów z epoki PRL-u

W czasach PRL-u samochody osobowe produkowane w Polsce cieszyły się dużą popularnością wśród Polaków. Były one dostępne dla szerokiej grupy odbiorców, a ich ceny były znacznie niższe niż te oferowane przez zachodnich producentów. Wśród najpopularniejszych polskich marek samochodów można wymienić: Warszawę, Syrenę, Malucha, dużego Fiata oraz Poloneza. Te auta były produkowane w różnych latach i charakteryzowały się różnymi parametrami technicznymi, ale wszystkie były kojarzone z PRL-em i stanowią ważny element naszej motoryzacyjnej historii.

Pierwszym autem ściśle kojarzonym z okresem PRL była FSO Warszawa. Był to samochód osobowy produkowany w latach 1951-1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. Był to jeden z pierwszych polskich samochodów osobowych, który był produkowany w Polsce po zakończeniu II wojny światowej.
FSO Warszawa była pierwotnie produkowana na licencji radzieckiej Pobiedy (GAZ). Samochód był dostępny w kilku wersjach nadwozia: sedan, kombi, furgon, pick-up. Mieścił od 4 do 6 osób i był napędzany silnikiem o pojemności 2,1 litra i mocy ok. 55 KM.
Samochód cieszył się dużą popularnością wśród Polaków i był jednym z najczęściej produkowanych samochodów w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku. FSO Warszawa była również eksportowana do innych krajów, m.in. do ZSRR i krajów bloku wschodniego.
W 1973 roku produkcja FSO Warszawa została zakończona, wyprodukowano ponad 250.000 sztuk. FSO Warszawa jest obecnie uważana za klasyczne auto z czasów PRL-u i stanowi ważny element polskiej motoryzacji. Do dziś można spotkać na drogach nieliczne egzemplarze tego samochodu, które są utrzymywane przez miłośników starych samochodów.

Drugim autem wywodzącym się z czasów PRL jest Syrena. Syrena była produkowana przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 1957 do 1972 roku oraz przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej od 1972 do 1983 roku. Był to jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce w latach 60. i 70.
Historia Syreny sięga roku 1954, kiedy to Polski Komitet Techniczno-Naukowy zlecił opracowanie projektu samochodu osobowego, który miał być produkowany w Polsce. Projekt został zatwierdzony w 1956 roku, a pierwsze egzemplarze Syreny zostały wyprodukowane w 1957 roku.
Syrena była samochodem o nadwoziu typu sedana (modele: 100, 101, 102, 103, 104 i 105), furgon (model Bosto) oraz pick-up (model R20) i miała nieco ponad 4 metry długości. Napędzał ją silnik o pojemności od 746cm3 do 992cm3 i mocy od 27 do 45 KM, który pozwalał na osiągnięcie zawrotnej prędkości maksymalnej ponad 100 km/h. Samochód był wyposażony w dwusuwowy silnik o trzech cylindrach, który był chłodzony cieczą.
Syrena była popularnym samochodem w Polsce ze względu na swoją niezawodność i trwałość - choć tutaj opinie były dosyć mocno podzielone, gdyż Syrenę okrzyknięto mianem ''Królowej poboczy'' z racji na jej rzekomą awaryjność. Posiadała prostą konstrukcję, co umożliwiało łatwe jej naprawy i serwisowanie. Samochód cieszył się także dużym uznaniem ze względu na swoje walory turystyczne i dobre właściwości jezdne.
Produkcja Syreny została zakończona w 1983 roku, jednak samochód ten pozostaje jednym z najważniejszych symboli polskiej motoryzacji i wielu Polaków wspomina go z sentymentem.

Kolejnym PRL-owskim cudem na kołach jest Fiat 126p zwany potocznie Maluchem.
Fiat 126p to samochód osobowy produkowany w latach 1973-2000 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych na licencji Fiata. Auto zostało zaprojektowane jako następca popularnego modelu 500 i było produkowane w Polsce w fabryce w Bielsku-Białej.
Fiat 126p był małym, miejskim samochodem o niewielkich gabarytach, co czyniło go idealnym do jazdy w mieście. Silniki montowane w tym modelu miały pojemność od 0,6 do 0,9 litra i oferowały moc od 23 do 25 KM. Samochód był dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym jako sedan, hatchback oraz cabrio.
Największą zaletą Fiata 126p była jego prostota budowy a co za tym idzie łatwość naprawy. Kolejnym plusem było niskie zużycie paliwa, co czyniło go atrakcyjnym wyborem dla osób poszukujących samochodu o ekonomicznym silniku, co w czasach PRL-u było wielką zaletą.
Warto wspomnieć, że Fiat 126p był popularny wśród zawodników rajdowych. Auto zostało zmodernizowane i wyposażone w silnik o większej mocy, a także zostało wyposażone w specjalne zawieszenie i hamulce, co pozwoliło mu zdobywać sukcesy na trasach rajdowych.

Następny pojazd to Fiat 125p. Fiat 125p to samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1967-1991 przez FSO ponownie na licencji włoskiego Fiata.
Fiat 125p był dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym jako sedan, kombi i kabriolet. Silniki montowane w tym modelu miały pojemność od 1,3 do 1,8 litra i oferowały moc od 54 do 105 KM. Samochód był dość popularny w Europie Środkowej i Wschodniej, a także w krajach Ameryki Łacińskiej.
Jednym z największych atutów Fiata 125p była jego względna niezawodność i trwałość. Samochód był prosty w budowie i łatwy w naprawie, co sprawiało, że był popularny wśród kierowców szukających taniego i solidnego pojazdu. Kolejnym plusem była przestronna i wygodna kabina, która zapewniała komfort podczas podróży.
Należy przypomnieć, że Fiat 125p był także popularny wśród zawodników rajdowych - dowodem na to jest udział naszego 125p w takich rajdach jak: Rajd Monte Carlo, Rajd Akropolis, Rajd Press on Regardless oraz Rajd Polski.

I ostatnim autem z naszej wielkiej piątki jest Polonez także produkowany w FSO w latach 1978-2002. Polonez został zaprojektowany na bazie zachodnioeuropejskiego samochodu osobowego, którego konstrukcja była modyfikowana przez polskich inżynierów. Samochód był produkowany w kilku wersjach nadwozia: hatchback, sedan, kombi, pick-up, furgon.
Pierwsza generacja Poloneza została wprowadzona do produkcji w 1978 roku i była produkowana do 1991 roku. Samochód miał silnik o pojemności 1,5 litra i moc 75 KM.
Druga generacja Poloneza została wprowadzona do produkcji w 1991 roku i była produkowana do 2002 roku. Samochód miał nowy, bardziej nowoczesny design i był wyposażony w silniki o pojemności od 1,4 do 1,6 litra z mocą od 75 do 105 KM. Polonez był niezwykle popularnym pojazdem o czym świadczyć może mnogość wersji specjalnych (sanitarka, radiowóz, straż pożarna) oraz wersji użytkowych (Truck i Cargo). Polonez podobnie jak wcześniej Fiat 125p oraz Maluch brał udział w rajdach takimi wersjami jak Polonez 2000 Rally, Polonez 2500 Racing czy choćby Polonez 2000 Turbo.
Podobnie jak inne samochody z okresu PRL i także Polonez był eksportowany i do dziś dnia można je spotkać w takich krajach jak Egipt, Francja czy Wielka Brytania. Polonez posiadał także bardzo dobrze działający dział badawczy, który opracował takie prototypy jak Polonez Analog, Polonez 4x4, Polonez Kemping czy Polonez Pick-up trzyosiowy.
W 2002 roku produkcja Poloneza została zakończona, a FSO skupiło się na produkcji innych modeli samochodów.